Screening & Discussion

VWI VISUALS: GRANDMA’S TATTOOS

Regie:
Suzanne Khardalian
Jahr:
2011
Land:
S

LÄNGE:
58 min
FORMAT:
Farbe, digital
FASSUNG:
englische/armenische Originalfassung mit englischen Untertiteln

Termine

Keine aktuellen Termine vorhanden

Veranstaltung in englischer Sprache
Eintritt frei
After the screening there will be a discussion with Suzanne Khardalian and Zuzanna Dziuban (Austrian Academy of Sciences), moderated by Éva Kovács (VWI)

GRANDMA’S TATTOOS is a powerful documentary that reveals the fate of thousands of forgotten women, mostly teenagers and young girls, who survived the 1915 Armenian Genocide but were forced into prostitution by their captors. Many of these women were tattooed as a permanent mark of their status. Filmmaker Suzanne Khardalian begins the film by remembering her grandmother: »Grandma Khanoum was not like everyone else. She had blue tattoos on her face and hands. Strange marks that frightened us children … She despised physical contact. She never hugged anyone, never gave kisses. And she always wore gloves, which hid her hands and her tattoos, and her secret.« Haunted by these memories, Khardalian embarks on a personal journey into her family history to investigate the truth behind her late grandmother. An important documentary work that breaks through decades of silence, GRANDMA’S TATTOOS tells a personal story that is indeed universal – the fate of women in conflicts and wars.

Dokumentarfilm über das Schicksal tausender vergessener Frauen, meist Teenager und junge Mädchen, die den Völkermord an den Armeniern 1915 überlebt haben, aber von ihren Peinigern zur Prostitution gezwungen wurden. Viele dieser Frauen wurden tätowiert, um ihren Status dauerhaft zu kennzeichnen. Suzanne Khardalian beginnt ihren Film mit einer persönlichen Erinnerung: »Großmutter Khanoum war nicht wie alle anderen. Sie hatte blaue Tätowierungen im Gesicht und an den Händen, seltsame Zeichen, die uns Kindern Angst machten. Sie umarmte niemanden, gab niemandem einen Kuss. Sie trug immer Handschuhe, die ihre Hände und und ihr Geheimnis verbargen.« (Falter)